ProMedico Pismo Śląskiej Izby Lekarskiej w Katowicach grudzień 2024 / styczeń 2025 nr 315
Pro Medico grudzień 2024 / styczeń 2025 16 Zderzenie z koparką Jeden z sądów zlecił mi wydanie opinii na okoliczność ustalenia, czy i w jakimzakresie brak zapięcia pasów bezpieczeństwa w samochodzie w chwili wypadku miał wpływ na rodzaj obrażeń. Z PAMIĘTNIKA BIEGŁEGO SĄDOWEGO Dr n. med. Ryszard Szozda biegłysądowy,sędzia NaczelnegoSąduLekarskiego Z treści karty zgonu wynikało, że przyczy- ną bezpośrednią był krwotok wewnętrzny, wtórną uraz wielonarządowy klatki piersio- wej i brzucha, a wyjściową wypadek komu- nikacyjny, konkretnie – zderzenie czołowe z koparką. Faktem niespornym był brak zabezpieczenia w pasy bezpieczeństwa. To była współprzyczyna powstania obrażeń, które doprowadziły do zgonu kierowcy. Z opinii biegłego sądowego – rzeczoznaw- cy samochodowego – wynikało, że kierują- cy pojazdem podczas zderzenia z koparką nie miał zapiętych pasów bezpieczeństwa, a to z kolei mogło mieć wpływ na skut- ki wypadku. Eksperci z Zakładu Medycy- ny Sądowej wykluczyli, aby kierujący był w chwili zgonu pod działaniem środków odurzających, substancji psychotropo- wych, środków zastępczych tzw. dopalaczy i leków wymienionych w sprawozdaniu. Sekcja zwłok wykazała, że przyczyną zgonu był uraz wielonarządowy spowodowany wypadkiem komunikacyjnym. Biegły z zakresu rekonstrukcji i przebiegu wypadków drogowych oraz techniki samo- chodowej stwierdził, że wwyniku wypadku kierujący pojazdem doznał obrażeń ciała i zmarł na miejscu. Zapisano, że zadziałała poduszka powietrzna kierowcy i pasażera. Świadkowie zdarzenia zeznali zaś, że ich zdaniemkierowcaniemiał zapiętychpasów bezpieczeństwa. W mojej opinii wskazałem, że kierujący samochodem faktycznie nie miał zapiętych pasów bezpieczeństwa, a w związku z tym, w chwili zderzenia samochodu z koparką, niezapięte pasy nie przytrzymały zmarłego. Jego ciało uderzyło w kolumnę kierownicy i deskę rozdzielczą oraz w inne części samo- chodu. Wtedy doszło do urazu wielonarzą- dowego. Gdyby kierujący samochodemmiał zapięte pasy bezpieczeństwa – przytrzymałyby one jego ciało, co ograniczyłoby obrażenia. Poza tym, w chwili wypadku, gdyby kierujący był zapięty pasem – wobec prawidłowego zadziałania poduszki powietrznej, obrażenia kierowcy byłyby faktyczniemniejsze. Stwierdziłem zatem, że brak zapięcia pasów bezpieczeństwa przez kierującego samo- chodem w chwili wypadku miał istotny wpływ na rodzaj obrażeń. Niemożnanatomiastwykluczyćanipotwier- dzić, że mogło dojść do złamania mostka i obustronnego żeber. Gdyby jednak kieru- jący użył pasów, do pozostałych urazów naj- pewniej by nie doszło lub też nie byłyby tak rozległe. To wszystko pod warunkiem oczy- wiście, że pas bezpieczeństwa zadziałałby prawidłowo. Pytania o to, czy kierujący użył pasów bez- pieczeństwa prowadząc samochód oraz czy i jakie to miało znaczenie, bywa stosunkowo często zadawanym pytaniem i praktycz- nie biegły każdej specjalności może być o to zapytany. Fot. Adobe Stock
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NjQzOTU5