Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  24 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 24 / 40 Next Page
Page Background

Pro Medico

grudzień 2014/styczeń 2015

22

studia podyplomowe

Uprzejmie informujemy, że projekt Śląskiej Izby Lekarskiej

„Pro Doctore – Projekt Wspierający Rozwój Kadr Medycznych w Województwie Śląskim”

współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu

Społecznego uzyskał pozytywną ocenę Komisji Oceny Projektów

i na mocy uchwały Zarządu Województwa Śląskiego został przyjęty do realizacji.

W ramach projektu w ciągu dwóch lat zorganizowanych zostanie 16 edycji kursów specjalizacyjnych

„Zdrowie Publiczne”

.

W kursach mogą uczestniczyć lekarze i lekarze dentyści zamieszkali, bądź zatrudnieni

na terenie województwa śląskiego. Kursy są bezpłatne.

Projekt rozpoczął się 1 kwietnia 2013 r.

Szczegółowe informacje są dostępne na stronie internetowej

Śląskiej Izby Lekarskiej:

www.izba-lekarska.org.pl/prodoctore

Śląski Uniwersytet Medyczny, Uniwer-

sytet Śląski i Śląska Izba Lekarska za-

praszają wszystkich zainteresowanych

na studia podyplomowe na SUM (od

lutego 2015 r.)

Komunikacja interperso-

nalna w ochronie zdrowia

.

KOMUNIKACJA LEKARZA

Z PACJENTEM. DIAGNOZY I PROGNOZY

Relacje lekarza z pacjentem stanowią

przedmiot badań nie tylko medycyny,

ale i socjologii, psychologii i lingwistyki.

W każdej z dziedzin prowadzone są bada-

nia, które dając inne rezultaty, uzupełniają

się i dają całościowy obraz tych relacji. Już

w latach 60. badacze podkreślali, że posta-

wienie diagnozy i wyznaczenie procesu

leczenia to efekt nie tylko stosowania me-

dycznych procedur, ale i sposobu rozmo-

wy z pacjentem. Podczas gdy w modelu

medycznym uwaga skupia się na choro-

bie, model psychologiczny koncentruje

się na kontakcie lekarza z pacjentem, jako

na układzie interpersonalnym, a model

socjologiczny w ramach relacji lekarz –

pacjent bada relacje, przebiegające wg

wzorców w kontekście ogólnego systemu

społecznego. Lingwistyczne badania dają

natomiast odpowiedź na pytanie o stoso-

wanie strategii konwersacyjnych w roz-

mowie lekarza z pacjentem. Nie są w Pol-

sce rozwijane, ze względu na trudności

skompletowania materiału badawczego.

Drugą z przyczyn jest koncentrowanie się

badaczy – lingwistów na analizie tekstów

o charakterze edukacyjno-informacyjnym

lub na przekładach terminologii medycz-

nej. Dodajmy do tego użycie terminów

specjalistycznych, niezrozumiałych dla pa-

cjenta, strach przed badaniem, chorobą,

co wpływa na wybiórcze słuchanie komu-

nikatu i zapamiętywanie tylko negatyw-

nych informacji.

Jak w tych warunkach mają się układać

właściwe relacje na linii lekarz – pacjent,

a komunikacja między nimi skuteczna?

W tym kontekście szczególnego znacze-

nia nabiera projekt opracowania Studiów

Podyplomowych

Komunikacja interperso-

nalna w ochronie zdrowia

, które będą pro-

wadzone wspólnie przez Śląski Uniwersy-

tet Medyczny, Uniwersytet Śląski i Śląską

Izbę Lekarską.

Studia kierowane są do osób wykonują-

cych zawód medyczny, menadżerów służ-

by zdrowia i in. związanych z systemem

ochrony zdrowia, prawników, członków

komisji lekarskich oraz komisji bioetycz-

nych, organów odpowiedzialności zawo-

dowej, rzeczników praw pacjenta, pracow-

ników Narodowego Funduszu Zdrowia.

Słuchacze zdobędą nową wiedzę i umie-

jętności w zakresie psychologii komuni-

kacji w kontaktach z pacjentem i relacjach

interpersonalnych, wiedzę praktyczną

w zakresie skutecznej komunikacji, umie-

jętności współpracy w zespole, rozwią-

zywania problemów komunikacji inter-

personalnej, radzenia sobie ze stresem,

komunikacji werbalnej i niewerbalnej

w kontaktach interpersonalnych, mode-

lach komunikacji w relacji lekarz – pa-

cjent, a także barierach komunikacyjnych

i sposobach ich przezwyciężania. Ce-

lem studiów jest zdobycie umiejętności

i kompetencji społecznych niezbędnych

w codziennej pracy osób zatrudnionych

w systemie ochrony zdrowia.

Czas trwa-

nia studiów wynosi 2 semestry, łączna

liczba godzin 180, przeznaczone są dla

absolwentów studiów wyższych. Roz-

poczęcie studiów – luty 2015 r.

W programie studiów znalazły się nastę-

pujące bloki tematyczne:

1. Wprowadzenie do zagadnień komuni-

kacji interpersonalnej.

2. Zagadnienia etyczne i prawne w ko-

munikacji interpersonalnej w ochronie

zdrowia.

3. Aspekty poznawcze i emocjonalne ko-

munikacji interpersonalnej.

4. Stres w komunikacji interpersonalnej.

5. Postawa asertywna w komunikacji in-

terpersonalnej.

6. Konflikt w komunikacji interpersonalnej

7. Aspekty kulturowe w komunikacji inter-

personalnej.

W części warsztatowej

omówiony zo-

stanie materiał zebrany w czasie prowa-

dzenia badań w jednostkach leczniczych

w ramach realizacji projektu„Komunikacja

w ochronie zdrowia. Relacje lekarz – pa-

cjent i ich uwarunkowania”, prowadzone-

go przez niżej podpisaną.

Wykładowcy

są zarówno teoretykami,

jak i praktykami, łączą w działalności pra-

cę naukowo-dydaktyczną z wykonywa-

niem różnych funkcji w systemie ochro-

ny zdrowia, działalnością w samorządzie

lekarskim. Na szczególne podkreślenie

zasługuje udział psychologów klinicznych

oraz specjalistów z zakresu negocjacji kry-

zysowych.

(…) Zaburzenie równowagi komunika-

cyjnej nie sprzyja budowaniu właściwej

relacji, co ma wpływ na efekty leczenia

i może powodować sytuacje konfliktowe.

Efektywne komunikowanie się lekarza

z pacjentem jest zatem wypadkową do-

świadczenia zawodowego, wiedzy na te-

mat komunikowania się, intuicji, kultury

osobistej i niepowtarzalnej biopsychospo-

łecznej charakterystyki pacjenta.

Prof. dr hab. Jadwiga Stawnicka

(Uniwersytet Śląski)

Komunikacja interpersonalna – studia podyplomowe

Komunikat