

Pro Medico
•
grudzień 2014/styczeń 2015
22
studia podyplomowe
Uprzejmie informujemy, że projekt Śląskiej Izby Lekarskiej
„Pro Doctore – Projekt Wspierający Rozwój Kadr Medycznych w Województwie Śląskim”
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego uzyskał pozytywną ocenę Komisji Oceny Projektów
i na mocy uchwały Zarządu Województwa Śląskiego został przyjęty do realizacji.
W ramach projektu w ciągu dwóch lat zorganizowanych zostanie 16 edycji kursów specjalizacyjnych
„Zdrowie Publiczne”
.
W kursach mogą uczestniczyć lekarze i lekarze dentyści zamieszkali, bądź zatrudnieni
na terenie województwa śląskiego. Kursy są bezpłatne.
Projekt rozpoczął się 1 kwietnia 2013 r.
Szczegółowe informacje są dostępne na stronie internetowej
Śląskiej Izby Lekarskiej:
www.izba-lekarska.org.pl/prodoctoreŚląski Uniwersytet Medyczny, Uniwer-
sytet Śląski i Śląska Izba Lekarska za-
praszają wszystkich zainteresowanych
na studia podyplomowe na SUM (od
lutego 2015 r.)
Komunikacja interperso-
nalna w ochronie zdrowia
.
KOMUNIKACJA LEKARZA
Z PACJENTEM. DIAGNOZY I PROGNOZY
Relacje lekarza z pacjentem stanowią
przedmiot badań nie tylko medycyny,
ale i socjologii, psychologii i lingwistyki.
W każdej z dziedzin prowadzone są bada-
nia, które dając inne rezultaty, uzupełniają
się i dają całościowy obraz tych relacji. Już
w latach 60. badacze podkreślali, że posta-
wienie diagnozy i wyznaczenie procesu
leczenia to efekt nie tylko stosowania me-
dycznych procedur, ale i sposobu rozmo-
wy z pacjentem. Podczas gdy w modelu
medycznym uwaga skupia się na choro-
bie, model psychologiczny koncentruje
się na kontakcie lekarza z pacjentem, jako
na układzie interpersonalnym, a model
socjologiczny w ramach relacji lekarz –
pacjent bada relacje, przebiegające wg
wzorców w kontekście ogólnego systemu
społecznego. Lingwistyczne badania dają
natomiast odpowiedź na pytanie o stoso-
wanie strategii konwersacyjnych w roz-
mowie lekarza z pacjentem. Nie są w Pol-
sce rozwijane, ze względu na trudności
skompletowania materiału badawczego.
Drugą z przyczyn jest koncentrowanie się
badaczy – lingwistów na analizie tekstów
o charakterze edukacyjno-informacyjnym
lub na przekładach terminologii medycz-
nej. Dodajmy do tego użycie terminów
specjalistycznych, niezrozumiałych dla pa-
cjenta, strach przed badaniem, chorobą,
co wpływa na wybiórcze słuchanie komu-
nikatu i zapamiętywanie tylko negatyw-
nych informacji.
Jak w tych warunkach mają się układać
właściwe relacje na linii lekarz – pacjent,
a komunikacja między nimi skuteczna?
W tym kontekście szczególnego znacze-
nia nabiera projekt opracowania Studiów
Podyplomowych
Komunikacja interperso-
nalna w ochronie zdrowia
, które będą pro-
wadzone wspólnie przez Śląski Uniwersy-
tet Medyczny, Uniwersytet Śląski i Śląską
Izbę Lekarską.
Studia kierowane są do osób wykonują-
cych zawód medyczny, menadżerów służ-
by zdrowia i in. związanych z systemem
ochrony zdrowia, prawników, członków
komisji lekarskich oraz komisji bioetycz-
nych, organów odpowiedzialności zawo-
dowej, rzeczników praw pacjenta, pracow-
ników Narodowego Funduszu Zdrowia.
Słuchacze zdobędą nową wiedzę i umie-
jętności w zakresie psychologii komuni-
kacji w kontaktach z pacjentem i relacjach
interpersonalnych, wiedzę praktyczną
w zakresie skutecznej komunikacji, umie-
jętności współpracy w zespole, rozwią-
zywania problemów komunikacji inter-
personalnej, radzenia sobie ze stresem,
komunikacji werbalnej i niewerbalnej
w kontaktach interpersonalnych, mode-
lach komunikacji w relacji lekarz – pa-
cjent, a także barierach komunikacyjnych
i sposobach ich przezwyciężania. Ce-
lem studiów jest zdobycie umiejętności
i kompetencji społecznych niezbędnych
w codziennej pracy osób zatrudnionych
w systemie ochrony zdrowia.
Czas trwa-
nia studiów wynosi 2 semestry, łączna
liczba godzin 180, przeznaczone są dla
absolwentów studiów wyższych. Roz-
poczęcie studiów – luty 2015 r.
W programie studiów znalazły się nastę-
pujące bloki tematyczne:
1. Wprowadzenie do zagadnień komuni-
kacji interpersonalnej.
2. Zagadnienia etyczne i prawne w ko-
munikacji interpersonalnej w ochronie
zdrowia.
3. Aspekty poznawcze i emocjonalne ko-
munikacji interpersonalnej.
4. Stres w komunikacji interpersonalnej.
5. Postawa asertywna w komunikacji in-
terpersonalnej.
6. Konflikt w komunikacji interpersonalnej
7. Aspekty kulturowe w komunikacji inter-
personalnej.
W części warsztatowej
omówiony zo-
stanie materiał zebrany w czasie prowa-
dzenia badań w jednostkach leczniczych
w ramach realizacji projektu„Komunikacja
w ochronie zdrowia. Relacje lekarz – pa-
cjent i ich uwarunkowania”, prowadzone-
go przez niżej podpisaną.
Wykładowcy
są zarówno teoretykami,
jak i praktykami, łączą w działalności pra-
cę naukowo-dydaktyczną z wykonywa-
niem różnych funkcji w systemie ochro-
ny zdrowia, działalnością w samorządzie
lekarskim. Na szczególne podkreślenie
zasługuje udział psychologów klinicznych
oraz specjalistów z zakresu negocjacji kry-
zysowych.
(…) Zaburzenie równowagi komunika-
cyjnej nie sprzyja budowaniu właściwej
relacji, co ma wpływ na efekty leczenia
i może powodować sytuacje konfliktowe.
Efektywne komunikowanie się lekarza
z pacjentem jest zatem wypadkową do-
świadczenia zawodowego, wiedzy na te-
mat komunikowania się, intuicji, kultury
osobistej i niepowtarzalnej biopsychospo-
łecznej charakterystyki pacjenta.
Prof. dr hab. Jadwiga Stawnicka
(Uniwersytet Śląski)
Komunikacja interpersonalna – studia podyplomowe
Komunikat